BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Salamun Alaika, ya Abdullah....

Salamun Alaika, ya Abdullah. Wahai hamba-hamba Allah, carilah hatimu di tiga tempat iaitu, ketika bersolat, membaca Al-Quran dan mengingati kematian. Sentiasalah kita bertasbih kepada Allah SWT, berselawat ke atas junjungan besar, Rasulullah SAW.
Powered By Blogger

Wednesday, March 31, 2010

Syaitan Menguji Abdul Qadir Jailani

Assalamualakum, kisah ini adalah sebuah kisah teladan bagi kita. Kisah tentang ujian seorang alim ulama ahli sufi, iaitu Syeikh Qadur Jailani. Beliau amat terkenal dengan akhlaknya yang terpuji dan ilmunya yang tinggi di kalangan umat Islam. Kerana sifatnya yang warak atau dekat dengan Allah SWT, ramai pengikutnya yang berlebih-lebihan memuliakannya.

Diceritakan, suatu hari Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani berjalan merantau seorang diri. Dalam mengharungi padang pasir yang panas terik itu, beliau kehausan. Tiba-tiba ia melihat sebuah bejana dari perak melayang ke udara, lalu perlahan-lahan turun kepadanya yang diselimuti awan di atasnya.

Saat itu, diceritakan terdengarlah suara ghaib di angkasa."Hai Abdul Qadir,minumlah isi bejana ini. Hari ini kami telah menghalalkanmu makan dan minum semua yang selama ini kuharamkan, dan telah kugugurkan semua kewajipan untukmu," kata suara ghaib itu.

Sebagai orang yang arif, Abdul Qadir cukup tahu, bahawa suara yang menyerupai wahyu itu, cuma suara syaitan yang menggoda keteguhan imannya. Maka, marahlah dia dan berkata."Hai ,Malaun, pergilah engkau dari sini. Sesungguhnya, aku tiada lebih mulia dibandingkan dengan Nabi Muhammad SAW di sisi Allah SWT. Kepada Rasulullah saja tidak mungkin berlaku ketentuan semacam itu. Barang yang diharamkan Allah selamanya, akan tetap haram. Dan kewajipan hamba kepada-Nya tidak pernah digugurkan, termasuk pada diriku," ujarnya.

Itulah ujian seorang ulamak, bagaimanakah pula ujian kepada kita manusia yang biasa ini??

Rujukan : Himpunan Kisah-Kisah Jin Iblis Syaitan hasil tulisan Muhammad Isa Selamat.

0 comments: