BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Salamun Alaika, ya Abdullah....

Salamun Alaika, ya Abdullah. Wahai hamba-hamba Allah, carilah hatimu di tiga tempat iaitu, ketika bersolat, membaca Al-Quran dan mengingati kematian. Sentiasalah kita bertasbih kepada Allah SWT, berselawat ke atas junjungan besar, Rasulullah SAW.
Powered By Blogger

Tuesday, March 30, 2010

Janganlah bersedih...

Ketika orang mengejek-ejekmu, jangan sesekali membalas, kerana kau pasti ingat, Rasulullah, lebih teruk, dicaci, malah dibaling najis.

Ketika orang mengetawakanmu, jangan sesekali membalas, kerana kau pasti ingat, Rasulullah, lebih teruk, dikatakan gila.

Ketika orang berbuat jahat kepadamu, jangan sesekali membalas, kerana kau pasti ingat,
Rasulullah, lebih teruk, nyaris-nyaris dibunuh.

Jika kau pernah diejek, jangan sedih, dengarkan ayat Allah SWT di bawah. Janganlah bersedih.



Bayangkan, kita adalah umat Nabi Muhammad. Mengejek-ejek adalah sesuatu yang amat buruk seperti firman Allah dalam Surah Al-Hujuraat, Ayat 11.

"Hai orang-orang beriman, janganlah kamu laki-laki menghinakan kaum laki-laki (yang lain), kerana boleh jadi kaum yang dihinakan itu, lebih baik dari kaum yang menghinakan, dan jangan pula kaum perempuan menghinakan kaum perempuan (yang lain), kerana boleh jadi perempuan yang dihinakan itu, lebih baik dari perempuan yang menghinakan.Janganlah kamu mencela-cela sesama kamu dan jangan pula panggil memanggil dengan gelaran (yang tidak baik). Seburuk-buruk nama ialah pasik sesudah keimanan.Barang siapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah orang yang aniaya."

Lihatlah betapa orang yang menghina itu sungguh-sungguh akan dihinakan oleh Allah SWT. Engkau adalah seorang manusia yang suka menganiaya orang lain. Jadi mohonlah ampun kepada Allah SWT. Sesunggguhnya, Allah Maha Pengampun.

0 comments: