BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Salamun Alaika, ya Abdullah....

Salamun Alaika, ya Abdullah. Wahai hamba-hamba Allah, carilah hatimu di tiga tempat iaitu, ketika bersolat, membaca Al-Quran dan mengingati kematian. Sentiasalah kita bertasbih kepada Allah SWT, berselawat ke atas junjungan besar, Rasulullah SAW.
Powered By Blogger

Tuesday, March 30, 2010

Apa itu 165?

Assalamualaikum,bacalah cerita di bawah dari Hadis Sahih.

Ketika Rasulullah bersama-sama sahabat didalam Masjid Nabawi,datanglah seorang pemuda yang amat cantik rupa parasnya,bersih pakaiannya,dan wangi bau nya tetapi dia bukanlah seorang musafir,kerana jika dia seorang musafir pasti pakaiannya kotor dan jika dia penduduk tetap Madinah, pasti ada di antara sahabat yang mengenalinya. Datang dia duduk begitu rapat dengan Rasulullah SAW sehingga lututnya dan Rasulullah berlaga. Pemuda itu memberi salam kepada Rasulullah.

Lalu dia pun bertanya "Wahai Rasul Allah,terangkan kepada ku tentang apa itu Islam? Maka Rasulullah menjawab "Islam ada 5 iaitu adalah menegakkan kalimah La'illahailallah Muhammadar Rasulullah, mendirikan solat 5 waktu sehari semalam,berpuasa di bulan Ramadhan,mengeluarkan zakat jika berkemampuan,dan menunaikan haji di Mekah".

Pemuda itu berkata "Kau benar wahai Rasul Allah". Para sahabat siapakah pemuda ini,dia bertanya dan ia membenarkannya. Pemuda itu bertanya lagi,"Wahai Rasul Allah,terangkan kepadaku apa itu Iman?" Rasulullah lantas menjawab "Iman ada 6 itu percaya kepada Allah, Rasulnya, Malaikatnya, Kitabnya ,Hari Kiamat serta Qada' dan Qadar Allah. Pemuda itu lantas berkata,"Kau benar wahai Rasul Allah" dan dia bertanya lagi,"Terangkan kepadaku apa itu Ihsan?"

Rasulullah SAW menjawab " Ihsan itu adalah beribadat seolah-olah kau melihat Allah,tetapi jika tidak mampu beribadatlah seolah-olah Allah melihatmu". Pemuda itu berkata lagi " Kau benar wahai Rasul Allah"dan dia bertanya lagi, "Bilakah akan datang hari Kiamat?" Rasulullah menjawab "Orang yang bertanya dan orang yang ditanya tidak tahu,hanya Allah yang mengetahuinya" pemuda itu berkata lagi "Kalau begitu berikan tanda-tandanya," tanya pemuda itu lagi.Rasulullah menjawab, "Antaranya, pengembala kambing berlumba-lumba membina bangunan-bangunan yang tinggi dan hamba-hamba melahirkan tuannya,".

Kemudian pemuda itu pun berlalu pergi. Rasulullah SAW bertanya kepada Umar ibn Khattab "Tahukah kamu siapakah gerangan pemuda itu?" Umar mengelengkan kepala dan berkata "Hanya Allah dan RasulNya sahaja yang mengetahui" Rasulullah berkata lagi, "Itu lah Malaikat Jibrail yang ingin menjelaskan kepada kita tentang 1 Ihsan 6 Iman dan 5 Islam.

Ya Allah, begitu mendalam sekali maksudnya. Ya Allah, Engkau berikanlah kami agar sentiasa berada di dalam jalan 165, Ya Allah.

0 comments: