BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Salamun Alaika, ya Abdullah....

Salamun Alaika, ya Abdullah. Wahai hamba-hamba Allah, carilah hatimu di tiga tempat iaitu, ketika bersolat, membaca Al-Quran dan mengingati kematian. Sentiasalah kita bertasbih kepada Allah SWT, berselawat ke atas junjungan besar, Rasulullah SAW.
Powered By Blogger

Tuesday, April 6, 2010

Who are you?

Assalamualaikum,

Para pembaca sekalian, saya mahu menanyakan sebuah soalan yang ringkas.

"Who are you?"

Siapa kamu? Siapakah diri kalian? Ya,saya pasti ada di antara pembaca yang menjawab 'Saya Siti','Saya Amir','Saya Sofwan','Saya Fatin','Saya Hazrul', pasti ada diantara kalian menyebut nama anda sendiri.

Ada juga antara para pembaca sekalian mengatakan, 'Saya pelajar sekolah','Saya Pengarah Syarikat','Saya seorang surirumah',betul tak?

Juga ada di antara kalian yang menyebut, 'Saya suka makan','Saya suka main bolasepak','Saya suka berkawad','Saya suka merentas desa'.

Ketika anda menjawab nama anda,jika saya mengubah nama anda, adakah anda masih bernama 'Siti'? Ketika anda menyebut pekerjaan anda, itu hanyalah pekerjaan anda, itu bukan diri anda. Ketika anda menjawab 'Saya suka makan', itu adalah sikap anda atau hobi.

Sesungguhnya, siapa diri kamu? Siapa kamu? Fikirkanlah, masuklah ke dalam dirimu, tutup matamu, sesungguhnya siapa dirimu? Ambil 5 minit, duduk dengan relaks dan fikirkan, masuk ke dalam dirimu, siapa yang sesungguhnya menciptakan dirimu?

Ada yang sesungguhnya mencari siapa dirinya. Sesungguhnya, anda adalah wakil Allah SWT di muka bumi ini.

Lupakah anda ketika anda masih tiada di atas muka bumi. Anda pernah bersaksi kepada Allah.

Ketika Allah SWT bertanyakan, "Bukankah aku Tuhanmu?"

Lalu, kita semua menjawab, "Ya, benar, kami menyaksikan,"

Adakah anda semua lupa siapa dirimu? Dirimu sesungguhnya hanya kerdil, jangan lagi anda semua sombong di atas muka bumi, jangan lagi anda bongkak, angkuh. Adakah anda semua lupa dengan cerita Qarun?

Ketika Qarun ini masih muda, dia bekerja sehingga menjadi kaya-raya. Hartanya begitu banyak sehinggakan ada beratus-ratus kunci gudang milik si Qarun ini. Dahulu, ketika dirinya miskin, dia ingat kepada Allah SWT, setiap hari berdoa, agar diberikan harta yang banyak, namun ketika dia ada harta yang sebanyak-banyaknya, dia lupa kepada Allah SWT, Allah begitu murka lalu si Qarun bersama harta-hartanya ditelan bumi.

Ini menggambarkan betapa ketika Qarun berdepan dengan ujian ketika dia susah, dan juga ujian ketika dia senang. Maka, kita sebagai hamba Allah harus berterima kasih kepada Allah. Syukur kepada Allah atas semua yang diberikan olehNya kepada kita. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?



Masihkah anda ingat dengan cerita si Swan?

Ada seekor ibu Swan bertelur, lalu telur itu disembunyikan, malangnya telur itu diambil oleh seekor ibu itik. Lalu membesarlah anak Swan itu dengan anak-anak itik yang lainnya. Anak Swan ini mengganggap dirinya seekor itik. Pada suatu hari, anak Swan ini melihat kumpulan Swan yang cantik. Anak Swan itu begitu kagum dengan sekumpulan Swan yang cantik tersebut. Setelah beberapa ketika hidup di dunia, anak Swan ini mati.

Apa pengajaran yang kita boleh dapati daripada cerita ini? Sesungguhnya ketika anak Swan itu melihat sekumpulan Swan, sesungguhnya dia melihat dirinya sendiri. Tetapi, dia sendiri tidak mengenal dirinya.

Cerita boleh diambil pengajaran. Ketika kita melihat orang yang baik, orang yang jujur, orang yang bertanggungjawab, orang yang adil, sesungguhnya kita melihat diri kita sendiri, tetapi, kita yang tidak mengenal diri kita ini, akhirnya mati tanpa menjadi wakil Allah.

Allah SWT telah meniupkan sifat-sifat yang baik iaitu lebih dikenal sebagai suara hati. Jadilah wakil Allah SWT yang baik kerana itulah yang Allah mahukan hamba-Nya lakukan, tetapi kita sering melakukan kerosakan, sering melakukan dosa.

Be yourself, do not be others.

Sekian, terima kasih.

0 comments: