BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Salamun Alaika, ya Abdullah....

Salamun Alaika, ya Abdullah. Wahai hamba-hamba Allah, carilah hatimu di tiga tempat iaitu, ketika bersolat, membaca Al-Quran dan mengingati kematian. Sentiasalah kita bertasbih kepada Allah SWT, berselawat ke atas junjungan besar, Rasulullah SAW.
Powered By Blogger

Tuesday, March 30, 2010

Mencari Kebahagiaan...

Pasti anda pernah mencari kebahagiaan bukan?

Dimulakan dengan mencari boyfriend/girlfriend, bercinta bagai nak rak, tapi pada suatu masa boyfriend/girlfriend tu pasti akan pergi meninggalkan kita.

Kemudian, mungkin jika kaya, pasti kita bahagia kan? Kita bersungguh-sungguh mengumpul wang, bekerja siang dan malam, sehingga duit kita berjuta-juta, namun pada suatu masa duit juga akan lenyap. Sekejap sahaja duit kita boleh lenyap contohnya, terpaksa membayar hutang berjuta-juta.

Kemudian, kita mencari lagi, dengan prestij, kita mahu jadi orang yang terkenal, kita mempromosikan diri kita ke seluruh negara dengan menjadi artis, menjadi penyanyi, namun pasti akan ada yang mengatasi kita bukan?

Kemudian, mencari lagi, mungkin apabila menjadi yang terpandai, kita pasti akan bahagia, kita baca semua buku yang ada, masuk universiti sehingga mendapat Diploma, Degree, Master dan PHd. Tak cukup dengan satu PHD, kita dapatkan gelaran Profesor. Tapi, bahagiakah kita? Setelah PHd, apa lagi yang kita boleh cari? Pasti kita akan bosan dengan PHd kita tersebut. Dan ia tidak akan berakhir.

Kita mencari kebahagiaan lagi dengan pergi ke gimnasium, menjadikan badan kita yang terkuat, meminum campuran air akar kayu, tongkat ali sepokok, telur 20 bijik, madu 10 botol, dan pada suatu ketika, doktor menyatakan kita ada penyakit kolestrol tinggi. Bahagiakah kita? Pasti kita akan stress.



Kemudian, kita mencari dengan menghisap rokok, kita hisap satu batang, kemudian dua batang, kita advance sedikit lagi dengan menghidu gam dan menghisap dadah. Kemudian, merempit di jalanan. Menjadi samseng jalanan. Pergi ke kelab malam, ber'clubbing', meminum minuman keras, dan lain-lain.

Pada suatu masa, kita akan merasakan diri kita kosong. Kita akan merasa tekanan. Apabila semua sudah pergi meninggalkan kita. Termasuk ibu bapa kita.

"Aku stress, diriku kosong... Rutin diriku sentiasa sama, aku stress, bagaimana aku nak hadapi masalah ini?Aku bosan....BOSAN!!! Girlfriendku lari, aku sudah tidak ada wang, aku stress, ibu bapaku sudah hilang kepercayaan denganku, aarghh, aku stress...Wangku, girlfriendku, arrrghh, aku stresss....WANGKU!!!ARRRRGGGGHHHH..!!!"

Kemudian kita mati, mati dengan keadaan yang hina. Dalam keadaan yang merugikan. Manusia sentiasa mencari kebahagiaan, jiwa manusia terasa kosong. Sesungguhnya, jangan mencintai selain daripada Allah SWT. Letakkan Allah SWT di dalam hati. Sesungguhnya Dialah yang menciptakan kita. Sesungguhnya Dialah yang memberi kita nikmat. Alhamdulillah.

0 comments: