BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Salamun Alaika, ya Abdullah....

Salamun Alaika, ya Abdullah. Wahai hamba-hamba Allah, carilah hatimu di tiga tempat iaitu, ketika bersolat, membaca Al-Quran dan mengingati kematian. Sentiasalah kita bertasbih kepada Allah SWT, berselawat ke atas junjungan besar, Rasulullah SAW.
Powered By Blogger

Tuesday, March 30, 2010

IQ + EQ + SQ

Assalamualaikum,

Demi matahari dan sinarnya di pagi hari,
Demi bulan apabila ia mengiringi,
Demi siang apabila ia menampakkan diri,
Demi malam apabila ia menutupi,

Demi langit dan seluruh binaannya,
Demi bumi serta yang ada di permukaannya,
Demi jiwa dan penyempurnaannya,

Allah mengilhami sukma kefasikan dan ketakwaan,
Beruntung bagi yang mensucikannya,
Merugi bagi yang mengotorinya.

Alhamdulillah, disini saya menulis kesemua apa yang semua saya belajar dari rakan-rakan ATS,ibu bapa saya, belajar dari para trainer ESQ, para alumni, juga dari Pak Ary (Dr. Ary Ginanjar Agustian) sendiri walaupun tidak pernah berjumpa dengan Pak Ary dan juga saya telah belajar dari junjungan besar kita semua, Nabi Muhammad SAW (selawat dan salam ke atasnya).

Ketika itu, saya pernah duduk. Melihat ke arah langit, mencari sebuah pengertian hidup. Pernah saya terfikir, kenapa tidak saya main sahaja. Kenapa tidak saya tidur sahaja, pasti seronok, kenapa saya perlu belajar? Membosankan...

Apa tujuan kita hidup? Saya menanyakan kepada rakan-rakan, saya tidak dapat jawapan yang memuaskan. Siapa saya? Bila saya menjawab, saya Sofwan, tetapi saya sedar itu adalah nama saya, sedangkan beribu-ribu orang lagi yang mempunyai nama yang sama seperti saya. Bila saya menjawab bahawa yang saya ini adalah pelajar, itu adalah pekerjaan saya sekarang.

Jadi di situ saya kehilangan kata. Saya terdiam. Saya masih mencari. Dan apabila saya menyertai ESQ Leadership Training, saya mendapat apa yang saya cari itu.

ESQ adalah sebuah model yang merangkumi seluruh aspek kehidupan. Kehidupan kita yang fana ini. Ia menggabungkan tiga kecerdasan sekaligus mampu membangunkan sebuah jalan yang lebih baik bagi kita.

IQ - Kecerdasan intelektual, di mana kemahiran berfikir menggunakan logik akal fikiran. Contohnya 1 + 1 = 2, tidak boleh 1 + 1 = 11, tak mungkin terjadi. Pada tahun 1930 hingga tahun 90an, orang mementingkan IQ sedangkan IQ berperanan hanya 6% hingga 20% dalam kejayaan hidup.

EQ - Disinilah kejayaan sebenar manusia. Manusia boleh mempengaruhi manusia lain dengan baik. Manusia boleh mem'bodek', kemampuan berkomunikasi, inilah yang selalu digunapakai oleh orang 'direct-selling', kalau tak pakai business tak jalan. Tetapi ada diantara orang yang mengunapakai EQ sebagai yang utama, tetapi mereka boleh memutarbelitkan fakta, menipu. Seperti buaya. Depan cakap lain, belakang niat lain, contohnya, 'Ayah dah makan?' tetapi yang tersirat 'Boleh dapat banyak duit belanja esok.', betul tidak?

Bila IQ + EQ, menjadikan orang itu berjaya, namun ketika ia berada di puncak kejayaannya, ia merasa bosan. Lalu terjadilah kejadian bunuh diri, contohnya di Jepun, negara yang mempunyai teknologi yang terhebat di dunia, tetapi setiap tahun 20 000 - 30 000 ribu orang mati bunuh diri dan juga di Jambatan Golden Gate, ia terkenal di seluruh dunia, tetapi juga terkenal dengan sebagai tempat bunuh diri di California, lebih 5 000 orang bunuh diri di jambatan itu kerana hidup mereka kosong, stress.

Nah, sekarang kita ada sebuah lagi kecerdasan yang orang kini hanya pandang sebelah mata sahaja iaitu SQ.

SQ - Menggunakan kecerdasan ini manusia dapat mengetahui 'Apa tujuan hidup kita?', 'Siapa diri kita?', 'Kemana kita akan pergi selepas mati?' dan pasti mengeluarkan nilai-nilai kebaikan iaitu nilai-nilai murni. Dan setiap masa kita akan merasa bahagia dan ikhlas dengan segala yang kita lakukan. Malah tiada kata yang dapat diucapkan apabila merasa bahagia spiritual.



Bila digabungkan semuanya, maka jadilah sebuah panduan kepada kehidupan kita. Untuk mengetahui bagaimana untuk berjaya dalam hidup ialah berpandukan ESQ 165, dan dengan menyertai ESQ Training yang kini telah mencapai 850 000 ribu orang alumni di seluruh dunia dan 60 000 orang alumni di Malaysia. Untuk mengetahui lebih lanjut, anda boleh mendaftar dengan ESQ Leadership Center, sila layari laman sesawang www.esq.com.my untuk informasi lebih lanjut.

"Feel the Experience, Get a Meaningful Life"

Join ESQ Training right now, ia akan menjadi sesuatu yang terbaik untuk anda. Kepada alumni ESQ, rechargelah tidak keluar daripada orbit 165. Kerana, 165 adalah jalan yang telah tertanam lebih kurang 1400 tahun yang lalu. Ia dikorek kembali dan diberi pernafasan baru.

Sekian untuk post saya yang kedua, semoga pembaca dapat memahami apa itu ESQ.

Assalamualaikum.

0 comments: