BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Salamun Alaika, ya Abdullah....

Salamun Alaika, ya Abdullah. Wahai hamba-hamba Allah, carilah hatimu di tiga tempat iaitu, ketika bersolat, membaca Al-Quran dan mengingati kematian. Sentiasalah kita bertasbih kepada Allah SWT, berselawat ke atas junjungan besar, Rasulullah SAW.
Powered By Blogger

Monday, April 19, 2010

Dua ekor keldai...

Assalamualaikum, saya ingin menceritakan sebuah kisah lucu,tapi penuh dengan pengajaran. Iaitu kisah dua ekor keldai.

Pada suatu masa, dua ekor keldai yang menjadi kenderaan untuk membawa barangan pukal itu perlu membawa barang ke sebuah tempat yang jauh. Keldai A perlu membawa garam, dan keldai B perlu membawa span (yang menyerap air). Keldai-keldai ini melalui sebuah sungai kerana destinasi mereka berada berhampiran dengan sungai.

Ketika berjalan, keldai A selalu sahaja menjatuhkan badannya. Keldai B yang asyik melihat kejadian itu, semakin lama semakin pelik lalu terus menanyakan kepada rakannya tersebut.



"Sahabatku, kenapa kau sering sahaja menjatuhkan badan kau ke dalam air?" keldai B menanyakan kepada keldai A.

"Pertama kali aku terjatuh ke dalam air, apabila aku bangun sekali lagi, aku merasakan bebanku semakin berkurangan, kemudian, apabila aku jatuh lagi, bebanku semakin berkurang, dan apabila aku berulang-ulang melakukannya, bebanku semakin berkurang," jawab keldai A.

"Oh, patutlah muka kau, aku lihat semakin gembira," balas keldai B.

Keldai B pun terfikir, jika dia melakukan perkara yang sama, mungkin bebannya juga semakin berkurang. Dia pun cuba melakukan, apabila dia bangun kembali, bebannya terasa semakin berat, berulang-ulang dia melakukan, semakin penat rasa badannya.

Tuan mereka yang melihat kebodohan keldai B, hanya mampu gelak.

"Bodoh betul keldai ni, span tu menyerap air, matilah kau!" teriak tuan kepada keldai-keldai itu.

Baiklah, kita telah membaca cerita ini. Apa mesej yang dapat disampaikan melalui cerita lucu ini? Sudah pasti, keldai B mempercayai membuta tuli, dia memikirkan yang mungkin jika dia melakukan perkara yang sama seperti keldai A, bebannya juga akan semakin berkurangan. Namun, sangkaannya salah, malah beban itu semakin memberat kerana span menyerap air.

Kesalahan yang ada dalam diri keldai B ini, dia literatur iaitu mempercayai sesuatu dengan membuta tuli, dia melihat daripada sebuah sudut pandang, iaitu apabila dia melakukan seperti rakannya, dia ingat dia juga akan jadi seperti rakannya. Inilah belenggu yang sering menutupi hati kita tanpa kita sedari. Astagfirullahalazim....

Begitu juga dengan manusia, ketika kita menjadi seperti 'lembu ditindik hidung', ataupun mempercayai sesuatu secara membuta tuli, pasti akan menjadikan diri kita 'bukan kita'. Para pembaca, percayalah kepada diri anda sendiri, kerana jika kita berada di dalam kekecewaan sekalipun kerana keputusan kita, ia pasti membuatkan kita bangkit semula dalam keadaan lebih bersemangat.

Author : Unknown

0 comments: