BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Salamun Alaika, ya Abdullah....

Salamun Alaika, ya Abdullah. Wahai hamba-hamba Allah, carilah hatimu di tiga tempat iaitu, ketika bersolat, membaca Al-Quran dan mengingati kematian. Sentiasalah kita bertasbih kepada Allah SWT, berselawat ke atas junjungan besar, Rasulullah SAW.
Powered By Blogger

Sunday, April 11, 2010

Penjara Fikiran

Assalamualaikum, baca kisah ini dan dapatkan moral daripadanya.

Seekor belalang lama terkurung dalam satu kotak. Suatu hari ia berjaya keluar dari kotak yang mengurungnya, dengan gembira dia melompat-lompat menikmati kebebasannya.

Di perjalanan dia bertemu dengan belalang lain, namun dia hairan mengapa belalang itu boleh lompat lebih tinggi dan lebih jauh darinya.

Dengan cepat dia bertanya kepada belalang tersebut,

“Mengapa kau boleh melompat lebih tinggi dan lebih jauh daripadaku,padahal kita tidak jauh berbeza dari usia mahupun saiz tubuh?”

“Dimanakah kau tinggal selama ini? Semua belalang yang hidup di alam bebas pasti boleh melakukan seperti yang aku lakukan ini.”

Ketika itu si belalang baru tersedar bahawa selama ini kotak itulah yang telah membuat lompatannya tidak sejauh dan setinggi belalang lain yang hidup di alam bebas.



Sahabat,

Sering kita sebagai manusia, tanpa sedar, pernah juga mengalami hal yang sama dengan belalang tersebut. Kehidupan yang buruk, hinaan, trauma masa lalu, kegagalan berulang, perkataan teman , tradisi, dan semua itu membuat kita terpenjara dalam kotak yang mematahkan potensi kita.

Sering kita mempercayai buta-buta apa yang mereka berikan kepada kita tanpa berfikir secara dalam bahawa adakah perkara itu benar atau benarkah kita selemah itu? Lebih teruk lagi, kita selalu lebih memilih mempercayai orang lain daripada mempercayai diri sendiri.

Tahukah anda bahawa gajah yang sangat kuat boleh diikat hanya dengan tali yang terikat pada pokok kecil? Gajah sudah akan merasa dirinya tidak bebas jika ada “sesuatu” yang mengikat kaki nya, padahal “sesuatu” itu boleh jadi hanya seutas tali kecil.

Sebagai manusia kita mampu untuk berjuang, tidak menyerah begitu saja kepada apa yang kita alami. Kerana itu, teruslah berusaha mencapai segala target positif yang ingin kita capai. Memang susah, memang penat,tetapi jika kita sudah sampai di puncak, semua pengorbanan itu pasti akan terbayar.

Sahabat,

Hakikatnya, kehidupan kita akan lebih baik kalau kita hidup dengan cara hidup pilihan kita sendiri, bukan dengan cara yang diberikan orang lain untuk kita.

JUST BE YOUR SELF...

Jadilah dirimu sendiri,perumpaan pun mengatakan. “Biarkan anjing menggonggong tapi kafilah tetap berlalu”.

Sahabat,

Allah menciptakan kita untuk menang, bukan untuk kalah atau dikalahkan.

Kita adalah pemenang setelah melalui proses perjuangan yang melelahkan,jadi sudah selayaknya kita selalu jadi pemenang. Kita layak dibanggakan!!



Kita layak untuk berjaya!!

Kita adalah pahlawan dari kehidupan kita sendiri.
Jadi apapun yang terjadi, jadilah dirimu sendiri.

Terima kasih.

Author : Unknown

0 comments: