BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Salamun Alaika, ya Abdullah....

Salamun Alaika, ya Abdullah. Wahai hamba-hamba Allah, carilah hatimu di tiga tempat iaitu, ketika bersolat, membaca Al-Quran dan mengingati kematian. Sentiasalah kita bertasbih kepada Allah SWT, berselawat ke atas junjungan besar, Rasulullah SAW.
Powered By Blogger

Tuesday, April 13, 2010

Jangan memilih...

Assalamualaikum, saya membaca sebuah kisah yang mempunyai sebuah mesej penting. Ceritanya begini.


Seorang guru bersama seorang muridnya berada di sebuah taman bunga yang besar. Semua bunga yang ada di situ indah-indah.

"Sekarang, kau pergi cari sekuntum bunga yang paling indah, tetapi kau tidak boleh berpatah balik." perintah sang guru.

Muridnya pun terus mencari-cari, dari hujung ke hujung yang sebelah lagi. Lalu dengan kecewa dia pun terus kembali kepada gurunya tanya membaca sekuntum bunga pun.

"Maaf, guru, saya tidak dapat membawa sekuntum bunga pun." kata si murid dengan nada yang sedih

"Kenapa?" tanya sang guru.

"Tadi, saya terlihat sebuah bunga yang paling indah di pertengahan jalan, tapi saya merasakan ada lagi bunga yang lebih indah, tetapi ternyata telahan saya itu meleset dan saya teringat pesan guru yang mengatakan saya tidak boleh berpatah balik." jawab si murid.

"Itulah kehidupan. Ketika dia terus mencari yang terbaik contohnya pasangan yang terbaik, peluang yang terbaik, dengan sia-sia, dia melepaskan peluang tersebut kerana memikirkan ada lagi peluang yang lebih baik akan datang." kata sang guru.

Bagaimana pula dengan kita? Adakah kita selalu pergi jauh untuk mencari yang terbaik lalu peluang yang ada untuk kita terlepas begitu sahaja? Ambillah setiap peluang yang ada, pasti dibukakan pintu rezeki untuk mendapat peluang yang lebih baik di kemudian harinya.

0 comments: