BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Salamun Alaika, ya Abdullah....

Salamun Alaika, ya Abdullah. Wahai hamba-hamba Allah, carilah hatimu di tiga tempat iaitu, ketika bersolat, membaca Al-Quran dan mengingati kematian. Sentiasalah kita bertasbih kepada Allah SWT, berselawat ke atas junjungan besar, Rasulullah SAW.
Powered By Blogger

Tuesday, June 22, 2010

Ujian yang sesungguhnya...

Assalamualaikum.... Alhamdulillah, bertemu lagi kita pada hari ini, dah makan semua ye? Sihat ye semua? Kalau sihat, Alhamdulillah, kalau tidak sihat, cuba ikhtiarkan ke klinik atau telan ubat walaupun pahit.



Ubat pastinya pahit untuk ditelan. Ulat beluncas juga sebelum menjadi seekor rama-rama yang cantik, ia perlu menghadapi sebuah pengalaman pahit iaitu ketika dia ingin keluar dari kepompongnya. Ubat juga pahit untuk ditelan, namun hasilnya amat baik untuk kita.

Begitu juga dengan kehidupan manusia yang pahit ketika tempoh belajar. Sewaktu waktu kecil kita, tempoh kita belajar untuk berdiri, belajar untuk berjalan, kadangkala kita terjatuh. Itulah waktu pahit, dan lihat bagaimana pula hasilnya.

Ketika kita di sekolah, belajar untuk menghadapi peperiksaan SPM, pasti kita berfikir hidup ini begitu susah. Sedangkan Allah memberi kita ujian agar karakter kita menjadi lebih kuat.

Tetapi sesungguhnya nikmat Tuhan kita yang manakah yang kita dustakan? Allah telah memberi kita berbagai nikmat. Tetapi bagaimana dengan diri kita yang sentiasa menyalahkan Allah kerana memberikan kita sebuah beban.

Tidakkah kita memikirkan yang bahwa Allah telah memberikan kita kesenangan dengan makanan yang kita telah makan, kenderaan untuk kita ke pusat ilmu, dan berbagai lagi ilmu.

Dan tidakkah kita memikirkan Allah yang menghidupkan kita selama ini? Tidakkah kita memikirkan yang Allah yang mendegupkan jantung kita? Bagaimana pula, dengan DNA kita, dengan elektron, dengan sel di dalam badan kita dan alam semesta yang sentiasa berpusing mengikut arah lawan jam. Dan bagaimana pula dengan umat Islam yang bertawaf di sekeliling Kaabah melawan arah jam.

Ini menunjukkan Allah mempunyai kuasa. Dan kita tidak sepatutnya ingkar dengan perintah Allah. Sesungguhnya manusia yang bersabar menerima takdir Allah, adalah orang-orang yang sesungguhnya bersabar.

Alhamdulillah....Amin, Assalamualaikum..

0 comments: