BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Salamun Alaika, ya Abdullah....

Salamun Alaika, ya Abdullah. Wahai hamba-hamba Allah, carilah hatimu di tiga tempat iaitu, ketika bersolat, membaca Al-Quran dan mengingati kematian. Sentiasalah kita bertasbih kepada Allah SWT, berselawat ke atas junjungan besar, Rasulullah SAW.
Powered By Blogger

Saturday, June 5, 2010

Kehidupan selepas mati? (Part 2)

Assalamualaikum.

Bersambung kembali, tentang kehidupan selepas mati. Kali ini, setelah berada di Padang Mahsyar, kesemua umat manusia akan dihisab atau di mana dipanggil Al-Hisab. Al-Hisab didefinisikan sebagai perhitungan amalan manusia di dunia sama ada baik atau jahat.

Al-Hisab akan dijalankan di Padang Mahsyar. Allah akan menghitung semua amalan yang dilakukan oleh manusia sama ada kecil/besar, dan tidak ada suatu pun yang dapat disembunyikan daripada perhitungan Allah SWT. Masya-Allah, sesungguhnya tidak terlepas mana-mana manusia yang melakukan kesalahan daripada cengkaman Allah.

Dalam Surah Al-Kahfi, ayat 49

"Dan diletakkan buku amalan, lalu engkau lihat orang yang berdosa berasa takut dengan catatan di dalamnya, lalu mereka pun mengeluh dengan berkata 'Aduhai, malangnya kami! Buku apakah ini? Tidak ditinggalkan perkara yang kecil dan besar melainkan dihitung semuanya,'. Mereka dapati apa-apa yang telah dilakukan semuanya di hadapan mereka. Dan Tuhanmu tidak menzalimi sesiapapun."

Allah Maha berkuasa, Maha Agung. Jika kau yakin langit itu dahulunya adalah satu lalu ia meletup dan akhirnya terjadilah alam semesta. Jika kau yakin dengan perkara ini.



Surah Al-Anbiyaa', ayat 30

"Apakah orang kafir itu tidak mengetahui, yang dahulunya langit dan bumi ada satu, lalu Kami pisahkan antara mereka dan dari air kami ciptakan tiap-tiap sesuatu yang hidup. Mengapakah mereka tidak mahu beriman?"

Teori Big Bang telah membuktikan ayat ini benar. Jadi, yakinkah dirimu dengan kematian yang bakal anda hadapi? Masih belum yakinkah dirimu? Cuba kau lihat dengan gambar di bawah.



Surah Ar-Rahman, ayat 37-38

"Maka apabila langit terbelah dan ia menjadi berkilau seperti mawar merah. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?"

Apa lagi bukti yang kamu mahukan? Sekiranya Allah SWT menciptakan kamu daripada tiada, adakah susah untukNya membangkitkan dirimu daripada bawah tanah? Adakah susah bagiNya?

Setelah kamu dihisab, datanglah pula masa untuk Al-Mizan. Ketika ini, manusia akan ditentukan ke mana mereka akan pergi. Samada syurga ataupun neraka. Jika amalan baik yang lebih banyak daripada yang buruk, maka syurgalah langkahnya. Jika amalan buruk lebih banyak daripada yang baik, maka nerakalah tempatnya.

Surah Al-Anbiyaa', ayat 47

"Dan ingatlah, Kami akan mengadakan neraca timbangan yang adil untuk menimbang amalan makhluk pada hari kiamat, maka tiada sesiapa yang akan teraniaya sedikitpun, dan jika amalannya itu seberat biji sawi sekalipun nescaya Kami akan mendatangkan pahalanya & cukuplah kami sebagai penghitung."

Maka, bagaimana pula dengan diri kita ini? Saya tidak menuduh sesiapa, malah ini juga sebagai peringatan untuk diri saya sendiri. Setidak-tidaknya, lakukan amal-amal yang kecil. Walaupun kebaikan kecil, ia dianggap sebagai penyelamat ketika dihisab kelak.

Ya Allah, berikanlah keampunan kepada kami Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun.

Insya-Allah, bersambung lagi kelak, Insya-Allah. Assalamualaikum. Salamun alaika, ya Abdullah.

0 comments: