BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Salamun Alaika, ya Abdullah....

Salamun Alaika, ya Abdullah. Wahai hamba-hamba Allah, carilah hatimu di tiga tempat iaitu, ketika bersolat, membaca Al-Quran dan mengingati kematian. Sentiasalah kita bertasbih kepada Allah SWT, berselawat ke atas junjungan besar, Rasulullah SAW.

Friday, May 7, 2010

Kehidupan selepas mati? (Part 1)

Assalamualaikum....

Ya, maaf kerana kurang meluangkan masa untuk meng'update' blog ini kerana urusan-urusan yang tidak dapat dielakkan.

Sering kali manusia terfikirkan mengenai kehidupan kita selepas mati. Orang kerapkali tidak meyakini tentang kehidupan kita selepas mati.

Bagaimana ketika kita mati?

Ketika kita mati, roh kita akan terbang ke Lauh Mahfuz, jasad kita pula akan ditanam sedalam 7 kaki ke bawah tanah dan bermula dari saat itu, datang Malaikat Ruman, dan kemudiannya Malaikat Munkar dan Nankir menanyakan kita tentang kehidupan kita di dunia.

Ketika kita dapat menjawab dengan benar, maka kubur kita akan diluaskan, diberikan perhiasan yang indah dari syurga. Dilayan baik oleh malaikat. Diberitahu tentang ganjaran yang akan diterima di dalam syurga. Subhanallah...Nikmat Allah SWT yang sungguh besar, Maha Pengasih kepada hambaNya.



Ketika kita menjawab dengan tergagap-gagap, maka seksaan yang keras, malah lebih keras daripada mana-mana seksaan yang pernah dijalankan di dunia. Kubur akan disempitkan sehingga tulang rusuk kanan bertemu dengan tulang rusuk yang kiri. Binatang-binatang yang berbisa seperti ular dan kala jengking akan mematuk dan menyengat kita. Allahuakbar...Allah SWT Maha Adil kepada hamba-Nya yang melakukan maksiat.



Setelah itu, kiamat berlaku. Gunung-ganang semuanya hancur terbelah, ombak lautan meninggi. Tiada lagi yang mampu dikatakan. Semua yang ada di bumi kemudiannya hancur berderai. Tahi-tahi bintang yang banyak, menghentam bumi. Kemudian terdengar sebuah pekikan yang dahsyat, lalu mematikan semua orang yang masih hidup ketika kiamat berlaku.

Kemudian kita kan dibangkitkan. Orang-orang kafir tidak meyakini kebangkitan semula selepas mati, malah dibantah-bantah pula.

'Dan Dialah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, dan Arsy-Nya di atas air, agar Dia menguji siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya. Jika engkau berkata, "Sesungguhnya kamu akan dibangkitkan setelah kamu mati" nescaya orang-orang yang kafir itu akan berkata, "Ini hanyalah sihir yang nyata."'

(Surah Hud, Ayat 7)

Ketika ini, masih ada yang ragu-ragu dengan firman Allah SWT ini. Tidakkah kita semua memikirkan betapa senang Allah SWT menciptakan anda semua ketika kita masih tiada dahulu.



Ketika kita semua dibangkitkan, Masya-Allah, berbagai-bagai jenis manusia, ada yang setinggi pohon kepala, ada juga yang seperti kita. Tiada seurat benang yang menutupi badan mereka, kerana itulah digalakkan wanita menyimpan rambut yang panjang untuk menutupi kemaluan. Ketika itu, setiap orang mencari-cari Nabi Muhammad untuk memohon syafaat daripadanya.

Bagi orang-orang mukmin, mereka berada di dalam keadaan selesa & tenang. Langsung tiada riak kegelisahan di muka mereka tetapi sungguh berbeza untuk orang kafir, munafik, dan fasik kerana ketika itu, mereka sungguh kepanasan seperti matahari berada sejengkal daripada kepala mereka.

Insya-Allah, di lain masa pasti bersambung jika umur masih panjang. Insya-Allah.

0 comments: